top of page

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

Projekt bez nazwy (1).png

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W CENTRUM EDUKACJI W SKAWINIE 

  1. POSTANOWIENIA WSTĘPNE 

  • Wartości organizacji i deklaracja ochrony dzieci. 

Najwyższą wartością Centrum Edukacji w Skawinie jest dobro dziecka. Wszyscy nasi pracownicy i współpracownicy kierują się w swoich działania najlepszym interesem dzieci. Dzieci traktowane są podmiotowo i z szacunkiem oraz przy uwzględnieniu indywidualnych potrzeb każdego z nich. 

Nie dopuszczamy ani nie tolerujemy jakiejkolwiek formy przemocy wobec dzieci. Obejmuje to zarówno przemoc fizyczną, przemoc słowną, agresję, przejawy nietolerancji z jakiegokolwiek powodu lub zezwolenie na stosowanie przemocy wobec dziecka przez inne dzieci. 

Każda pracująca tu osoba jest odpowiednio przeszkolona i zobowiązana do natychmiastowej i skutecznej reakcji na wszelkie sytuacje wiążące się z krzywdą dziecka. 

  • Definicje. 

Standardy – niniejszy dokument; 

Ustawa – ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym 

Centrum – Centrum Edukacji w Skawinie i Zabierzowie 

Uczeń – każda osoba korzystająca z usług Centrum 

Dziecko – osoba „małoletnia” w rozumieniu przepisów prawa – tj każda osoba do ukończenia przez nią 18 roku życia. 

Przedstawiciel Ustawowy – rodzic lub opiekun posiadający pełnię władzy rodzicielskiej lub opiekun prawny ustanowiony przez sąd. 

Krzywdzenie – zarówno czyn zabroniony lub karalny, jak również przejawy zaniedbania lub innych działań wyrządzonych na szkodę dziecka. 

Przemoc – forma Krzywdzenia polegająca na intencjonalnym działaniu lub zaniechaniu wobec dziecka, które wykorzystując przewagę sił narusza jego prawa i dobra osobiste, powodując cierpienia i szkody. W szczególności przemoc może przybrać formę Przemocy fizycznej, Przemocy emocjonalnej, Przemocy seksualnej lub Zaniedbania. 

Przemoc fizyczna – działanie, którego celem jest zadanie bólu, uszkodzenie ciała dziecka lub kierowanie do dziecka groźby takich działań. Przemoc fizyczna zachowuje swój charakter niezależnie od tego czy jej skutkiem są widoczne obrażenia ciała dziecka lub utrata przez nie życia lub zdrowia; 

Przemoc emocjonalna – działania o charakterze werbalnym lub niewerbalnym (np. poprzez gesty lub mimikę), której celem jest poniżenie, ośmieszenie lub upokorzenie dziecka. Przejawem przemocy emocjonalnej może być powtarzająca się krytyka dziecka, wciąganie dziecka w spory osób dorosłych, manipulowanie dzieckiem lub odmowa udzielenia mu wsparcia w uzasadnionych sytuacjach; 

Przemoc seksualna – angażowanie dziecka w aktywność seksualną przez osobę dorosłą. Może przybrać formy bezpośredniego kontaktu fizycznego (np. tzw. „zły dotyk”, stosunek seksualny z dzieckiem) jak również zachowań pozbawionych bezpośredniego kontaktu fizycznego (np. prezentowanie dziecku materiałów o charakterze pornograficznym, obnażanie się przy dziecku, podglądaniem dzieci lub nieupoważnione ich fotografowanie – szczególnie w sytuacjach intymnych). 

Zaniedbanie – przejawia się w braku podejmowania jakichkolwiek działań, kiedy zachodzą okoliczności, które takich działań wymagają.  

Polityka Prywatności – klauzula informacyjna realizująca obowiązki wynikające z art. 13 Ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), dostępna w siedzibie Centrum lub na jej stronach internetowych. 

RODO – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). 

Osoba Odpowiedzialna – Dyrektor Centrum odpowiadający za wdrożenie, przestrzeganie i aktualizację niniejszych Standardów. Dane kontaktowe Osoby Odpowiedzialnej dostępne są w sekretariacie Centrum. 

Nauczyciel – osoba, prowadząca zajęcia edukacyjne w Centrum 

Rejestr – Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym dostępny elektronicznie pod adresem: https://rps.ms.gov.pl/pl-PL/Public#/ 

Rejestr karny – Krajowy Rejestr Karny, dostępny dla osób upoważnionych także elektronicznie pod adresem: https://www.gov.pl/web/krajowy-rejestr-karny 

Niebieska Linia – Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” Instytutu Psychologii Zdrowia pogotowie telefoniczne dedykowane ofiarom przemocy, tel. 800 120 002, niebieskalinia.pl 

   2. PERSONEL 

  • Rekrutacja. 

Dyrektor Centrum, w trakcie rekrutacji zwraca szczególną uwagę na kompetencje i umiejętności pracy z dziećmi osób ubiegających się o pracę w charakterze Nauczyciela. 

Każdą osobę zaangażowaną do pracy w Centrum, niezależnie od podstawy współpracy, Dyrektor przed dopuszczeniem do wykonywania obowiązków, zobowiązany jest do osobistej weryfikacji tej osoby w Rejestrze oraz weryfikacji niekaralności za przestępstwa opisane w art. 21 Ustawy poprzez żądanie okazania i wgląd w aktualny, nie starczy niż 3 miesiące, wyciąg z Rejestru karnego. 

Informacje zwrotne otrzymane z Rejestru Dyrektor drukuje i składa do odpowiedniego segregatora znajdującego się w sekretariacie Centrum. 

Jeżeli Nauczyciel lub kandydat na nauczyciela jest cudzoziemcem lub przebywał przez okres dłuższy niż 6 miesięcy w ciągu roku poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej lub pracował za granicą, Dyrektor zobowiązany jest przedstawić zaświadczenie z systemu stanowiącego odpowiednik Polskiego Rejestru lub Rejestru Karalności a jeżeli nie ma takiego odpowiednika – przedstawić oświadczenie o niekaralności za przestępstwa opisane w art. 21 Ustawy 

W przypadku osób już zatrudnionych, Osoba prowadząca uzupełnia informacje o których mowa w ust. 2-6 w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszych Standardów. 

  • Szkolenia. 

Każdy pracownik i współpracownik Centrum zobowiązany jest do zapoznania się z niniejszymi Standardami i ich przestrzegania, co potwierdza podpisując oświadczenie 

W stosunku do nowo zatrudnianych szkolenie obejmujące tematykę zawartą w niniejszych Standardach stanowi element szkolenia wstępnego przed dopuszczeniem do pracy z dziećmi. 

Centrum organizuje nie rzadziej niż raz na rok szkolenie przypominające zasady niniejszych Standardów dedykowane Personelowi Centrum. 

    3. ZASADY RELACJI MIĘDZY DZIECKIEM A PERSONELEM 

 

Priorytetem każdego pracownika i współpracownika Centrum niezależnie od pełnionej funkcji jest zawsze dobro dziecka i jego najlepiej rozumiany interes. 

Pracownicy i współpracownicy Centrum traktują dziecko z poszanowaniem jego godności oraz przy uwzględnieniu jego indywidualnych potrzeb. 

Przed podjęciem indywidulanej komunikacji lub kontaktu z dzieckiem, pracownicy i współpracownicy zobowiązani są upewnić się, że ich działanie ma profesjonalny charakter, nie będzie krzywdzące lub odebrane jako niesprawiedliwe przez Ucznia do którego kierują działanie lub przez inne dzieci. 

Personel zachowuje w poufności informacje osobiste dotyczące dziecka, traktując te informacje jako dane szczególnie chronione, przestrzegając RODO i inne informacje poufne obowiązujące w Centrum. 

W miarę możliwości Nauczyciel ogranicza kontakty z Uczniem na osobności do uzasadnionego minimum. Jeżeli jest to możliwe, należy dążyć, aby przy takich kontaktach obecna była osoba trzecia – inny członek personelu. Jeżeli nie ma takiej możliwości, Nauczyciel pozostawia w trakcie takiego kontaktu otwarte drzwi, chyba, że ze względu na dobro dziecka lub ochronę jego godności, jest to niewskazane. 

Każdy Uczeń ma prawo do prywatności i poszanowania jego intymności. Nagrywanie, fotografowanie dziecka – nawet w przypadku posiadania zgody jego opiekuna – w przypadku sprzeciwu z jego strony jest niedozwolone. 

Pracownicy i współpracownicy Centrum w tym nauczyciel nie przyjmuje żadnych prezentów lub świadczeń o wartości materialnej od dzieci lub ich Opiekunów. 

Pracownicy i współpracownicy Centrum w obecności dzieci nie stosują wulgaryzmów, nie przytaczają niestosownych do wieku i okoliczności anegdot oraz nie posługują się językiem poniżającym, dyskryminującym lub wyłączającym z jakiegokolwiek powodu. 

W Centrum niedopuszczalne jest stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie lub przyzwolenie na przemoc, co obejmuje również takie zachowania jak podnoszenie głosu, krzyki, wyzywanie, szarpanie, popychanie i podobne lub tolerowanie analogicznych zachowań pomiędzy dziećmi. Wyłączeniem jest sytuacja, w której zastosowana przemoc służy tylko i wyłącznie bezpieczeństwu dziecka, jego zdrowiu lub życiu (stosowania uchwytu w sytuacji, gdy niezastosowanie takiej formy naraża życie lub zdrowie dziecka – np. mocne złapanie upadającego dziecka)     

Zakazuje się pod rygorem odpowiedzialności karnej podejmowania przez pracownika lub współpracownika jakichkolwiek relacji seksualnych z Uczniem lub prób podejmowania takich relacji, co obejmuje również składanie dwuznacznych propozycji, udostępnianie treści pornograficznych, prób nawiązania relacji intymnych w czasie wolnym. 

Zakazuje się proponowania Uczniom substancji niedozwolonych, wyrobów tytoniowych, alkoholu, używek, napojów energetycznych lub sugerowania zażywania takich środków. 

Jeżeli zauważono czynności mające charakter Krzywdzenia dzieci stanowiące przestępstwo a także w sytuacji, gdy stwierdzono krzywdzenie dziecka ale nie ma pewności, czy dane czynności krzywdzące dziecko stanowią przestępstwo, Osoba Odpowiedzialna zobowiązana jest do złożenia zawiadomienia o podejrzeniu popełnieniu przestępstwa do odpowiedniej terytorialnie prokuratury lub najbliższego posterunku policji. 

Kontakt z dzieckiem lub jego opiekunem poza Centrum i poza godzinami pracy dozwolony jest w uzasadnionych przypadkach po uzyskaniu zgody ze strony Dyrektora Centrum. W przypadku kontaktu z dzieckiem wymagana jest również pisemna (w formie papierowej lub elektronicznej) zgoda Przedstawiciela Ustawowego dziecka. 

     4. WYJĄTKI – SYTUACJE DZIECI ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI 

 

W następujących przypadkach, kontakt fizyczny między członkiem personelu a uczniem, o ile odbywa się za wiedzą i zgodą Ucznia i jego Opiekuna jest dozwolony: 

  • Pomoc dziecku niepełnosprawnemu, w tym pomoc w realizacji czynności fizjologicznych, jeżeli jest to konieczne ze względu na stan dziecka; 

  • pomoc dziecku niepełnosprawnemu w poruszaniu się, 

  • udzielenie pomocy dziecku ze specjalnymi potrzebami (np. autystycznymi)– zgodnie z wytycznymi Opiekuna w zakresie uzgodnionym z Nauczycielem lub prasownikiem Centrum. 

  • pomoc dziecku w ww. sprawach w uzasadnionych sytuacjach, jeżeli ze względu na wiek lub stan dziecka wymaga ono pomocy. 

  • Pomoc dziecku w sytuacjach zagrożenia jego zdrowia i życia.

     5. OCHRONA DZIECKA 

  • ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA PODEJRZENIE KRZYWDZENIA DZIECI 

 Krzywdzenie dzieci stanowi ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych. 

Pracownicy i współpracownicy Centrum reagują na każde podejrzenie krzywdzenia dziecka lub naruszenie niniejszych Standardów. 

W przypadku, gdy członek personelu jest świadkiem zdarzeń, mających znamiona krzywdzenia dzieci, zobowiązany jest do natychmiastowego podjęcia interwencji mającej na celu ochronę dziecka – zgodnie z zasadami określonymi w niniejszych Standardach. 

W szczególności gdy pracownik lub współpracownik Centrum, jest świadkiem krzywdzenia: 

  • natychmiast przerywa czynności mające znamiona krzywdzenia; 

  • izoluje dziecko od osoby krzywdzącej (także, kiedy sprawcą jest inne dziecko); 

  • niezwłocznie udziela dziecku pomocy (jeżeli wymaga ono takiej pomocy) oraz otacza dziecko opieką i wzmacnia jego poczucie bezpieczeństwa; 

  • informuje Osobę odpowiedzialną; 

  • w porozumieniu z Osobą odpowiedzialną podejmuje dalsze działania; 

  • sporządza raport ze zdarzenia w postaci opisania sytuacji i przesyła Osobie odpowiedzialnej, 

W przypadku, gdy pracownik lub współpracownik Centrum powziął podejrzenia, iż dziecko jest krzywdzone lub, że inny pracownik lub współpracownik Centrum krzywdzi dziecko lub zachowuje się niezgodnie z niniejszymi Standardami, zobowiązany jest do natychmiastowego poinformowania Osoby Odpowiedzialnej, a jeżeli podejrzenia dotyczą tej osoby – najbliższego komisariatu policji. 

W przypadku uzasadnionego podejrzenia, iż pracownik lub współpracownik Centrum krzywdzi dziecko, Dyrektor zobowiązany jest do zawieszenia takiej osoby w obowiązkach i uniemożliwienia jej kontaktu z dziećmi w ramach Centrum do czasu wyjaśnienia sprawy. 

W przypadku potwierdzenia, iż pracownik lub współpracownik Centrum krzywdzi dziecko lub zachowuje się niezgodnie z zasadami opisanymi w niniejszych Standardach, w zależności od okoliczności, skutków i klasyfikacji czynu, Dyrektor może podjąć jedną lub więcej z poniższych czynności: 

  • przeprowadza z członkiem personelu rozmowę korygującą, ustala plan naprawczy; 

  • udziela kary porządkowej upomnienia bądź nagany; 

  • rozwiązuje umowę na mocy wypowiedzenia lub porozumienia stron; 

  • rozwiązuje umowę bez wypowiedzenia z winy pracownika; 

  • składa do właściwej terytorialnie prokuratury zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. 

W przypadku podejrzenia, iż dziecko krzywdzone jest poza Centrum, a w szczególności: 

  • zauważenia widocznych obrażeń na ciele dziecka, które mogą być skutkiem pobicia; 

  • reakcji lękowych;  

  • zwierzenia się przez dziecko z tego, że jest krzywdzone lub wykorzystywane seksualnie, 

  • widocznych zmian w zachowaniu dziecka – zamknięcia się w sobie, pogorszenia wyników, nieuzasadnionej agresji, 

Osoba z pracowników lub współpracowników Centrum która powzięła takie podejrzenie, informuje Osobę odpowiedzialną, która w przypadku podzielenia obaw tej osoby, konsultuje sytuację z profesjonalnym psychologiem lub pedagogiem lub przez numer kontaktowy z poradnią telefoniczną „Niebieskiej Linii” i po tej konsultacji podejmuje decyzję o:  

– poinformowaniu o podejrzeniach opiekuna dziecka (jeżeli pewnym jest, że nie jest on osobą krzywdzącą) lub zawiadomienia o podejrzeniach dyrektora placówki szkolnej lub przedszkolnej do której uczęszcza Uczeń lub powiadomienie o podejrzeniach policji. 

W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka – niezależnie od tego czy sprawcą jest inne dziecko czy osoba trzecia, Osoba odpowiedzialna powinna skonsultować się ze specjalistą – psychologiem, pedagogiem ewentualnie podjąć kontakt z Niebieską Linią w celu ustalenia metod i sposobów działania mającego na celu minimalizację skutków krzywdy a w przypadku, gdy wydarzyła się ona w Centrum lub w związku z działalnością Centrum – zapobiegania podobnym zdarzeniom w przyszłości. 

W przypadku konieczności podjęcia działań o charakterze formalnym – np. zgłoszenia sprawy do prokuratury, Osoba odpowiedzialna może skorzystać z profesjonalnej pomocy prawnej poprzez zaangażowanie osoby posiadającej uprawnienia adwokata lub radcy prawnego. Zawiadomienie powinno czynić zadość wymogom formalnym takiego dokumentu i zawsze musi być podpisane i oznaczone przez osobę składającą. 

Niezależnie od podjętych działań o charakterze formalnym, Osoba odpowiedzialna otacza dziecko opieką, udziela mu niezbędnego wsparcia. Jeżeli Osoba odpowiedzialna nie posiada odpowiednich kwalifikacji w tym zakresie a sytuacja wymaga wiedzy i doświadczenia fachowego Osoba prowadząca może zaangażować do pomocy zewnętrznego psychologa lub pedagoga. 

Centrum nie udziela żadnych informacji o zaistniałych zdarzeniach mediom lub osobom trzecim. Politykę informacyjną koordynuje wyłącznie Dyrektor Centrum który udziela wymaganych informacji wyłącznie uprawnionym przedstawicielom organów publicznych (np. policji, prokuraturze, sądom). 

     6. POSTANOWIENIA KOŃCOWE 

 

NADZÓR NAD PRZESTRZEGANIEM I AKTUALIZACJĄ STANDARDÓW 

Za aktualizację Standardów odpowiada Dyrektor Centrum. 

Za wdrożenie i nadzór nad przestrzeganiem Standardów odpowiada Osoba odpowiedzialna. 

Po wdrożeniu niniejszych Standardów a także nie rzadziej niż raz w roku prowadzone będą szkolenia dotyczące stosowania Standardów. Szkolenia mogą być prowadzone przez Osobę odpowiedzialną lub zewnętrznych specjalistów. Listę obecności na szkoleniu lub jej elektroniczną kopię przechowuje Osoba odpowiedzialna przez okres nie krótszy niż 3 lata. W przypadku szkoleń on-line, listę obecności stanowi zrzut ekranu lub raport z aplikacji potwierdzający uczestnictwo określonej osoby w szkoleniu. 

Niniejsze standardy udostępniane są w postaci elektronicznej na stronie internetowej Centrum oraz w wersji wydrukowanej do wglądu osobom zainteresowanym w sekretariacie Centrum. 

Z niniejszych Standardów tworzy się skrót przeznaczony dla potrzeb dzieci, który udostępniany jest w Centrum na widocznym miejscu wraz z danymi osób, które mogą pomóc w razie potrzeby 

MONITORING STANDARDÓW. 

Z każdego zdarzenia wiążącego się z krzywdzeniem dziecka Osoba odpowiedzialna sporządza raport , który przechowywany jest w dokumentacji Centrum przez 3 lata. 

Niniejsze standardy wchodzą w życie z dniem 15 lutego 2024 r. 

bottom of page